Links

 

Eindrapport Tuinbouw Versnelling
Van crisis naar nieuwe werkelijkheid
 
........................................................................................................
 
Nederlands Topsectorenbeleid
De topsectoren zijn kennisintensief, export georiënteerd en kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen
van maatschappelijke vraagstukken wereldwijd. Grote
bedrijven en het mkb in deze internationaal opererende topsectoren zorgen voor welvaart en werkgelegenheid in Nederland. Met investeringen wil het kabinet het verdienvermogen van deze topsectoren volop benutten en
de Nederlandse concurrentiekracht en economie versterken. Om de schaarse financiële middelen zo goed mogelijk in te zetten, werken bedrijven, onderzoekers en overheid nauw
met elkaar samen in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI). 
 
De overheid is voortdurend in gesprek met de topsectoren
om maatwerk te kunnen bieden voor sectorspecifieke onderwerpen. Om exportkansen in de wereldmarkt te
benutten moeten ook randvoorwaarden zoals ICT, regeldruk, duurzaamheid en werkgelegenheid voor al deze sectoren
goed op orde zijn. Ook hierover maken de topsectoren afspraken, zodat in iedere sector kennis en innovatie
omgezet kunnen worden in producten die goed in de markt liggen. 
 
De negen topsectoren zijn:
  • Agri & food 
  • Chemie
  • Creatieve industrie
  • Energie
  • High tech systemen en materialen
  • Life sciences & health
  • Logistiek
  • Tuinbouw en uitgangsmaterialen
  • Water
 
........................................................................................................
 
Topsector Agri & Food
Het kabinet heeft negen topsectoren aangewezen. Dit zijn sectoren waarin Nederland wereldwijd sterk is. De agrifoodsector is er daar één van. Het Topconsortium voor Kennis- en Innovatie Agri & Food (TKI Agri & Food) is
gericht op de optimaal ontwikkelen en benutten van kennis
en innovatie. Het TKI is een onderdeel is van de Topsector
Agri & Food.
 
 
Het MKB-loket ondersteunt MKB-ers door ze wegwijs te
maken in de regelingen en ze te helpen hun netwerk uit
te breiden.
 
 
........................................................................................................
 
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ondersteunt ondernemend Nederland. Met subsidies, zakenpartners, kennis en regelgeving. Bij duurzaam, agrarisch, innovatief en internationaal ondernemen.
 
 
........................................................................................................
 
Alternatieve wegen om de markt
op te gaan voor mkb
Food2Market heeft een bundeling gemaakt van
inspirerende voorbeelden van mkb-foodbedrijven die
op een creatieve manier hun product op de markt hebben gebracht. Het e-book wordt gratis ter beschikking gesteld
voor agrifoodondernemers in het mkb. Lees meer >>
 
Axon Seminar ‘3D printen en biofabrication’
Moderne productietechnieken en -processen gaan de ‘healthcare industrie’ fundamenteel veranderen. Met 3D-printen en ‘biofabrication’ kunnen medische hulpmiddelen en geneesmiddelen op maat worden gemaakt. Zo kan worden ingesprongen op de individuele behoeften van bijvoorbeeld patiënten of ouderen. Lees meer >>
 
........................................................................................................
 
Matchmaking online food mkb
met Duitse online-supermarkten
Bent u een mkb-ondernemer in Nederland of België en produceert u voedingsmiddelen die u online op de markt brengt of wilt gaan brengen? Zoekt u nieuwe mogelijkheden om in contact te komen met Duitse supermarkten die voedingsmiddelen via internet verkopen? Kom dan op 6 februari 2015 naar Duitsland. Bij Weiling GmbH, een biologische groothandel gevestigd in Coesfeld, wordt vanuit het Food2Market project van 10.00 uur tot 13.00 uur een bijeenkomst georganiseerd over de uitdagingen van het online klanten vinden en producten leveren. Lees meer >>
 
........................................................................................................
 
FaceReader: real-time expression analysis
Online or onsite, FaceReader analyzes and reports subjects  responses: many uses such as advertising or sensory research. Lees meer >>
 
........................................................................................................
 
Wereldprimeur: Heerlijk romig ‘Low-Cal’ softijs
Slechts 99 kcal per 100g softijs dankzij natuurlijke eiwittechnologie. NIZO food research is als eerste ter
wereld in staat een heerlijk romig smakend softijs zonder
vet en met 25% minder suiker te maken. Dit softijs heeft
slechts 99 kcal per 100 gram ijs. Gewoon softijs heeft vaak
meer dan 160 kcal per 100 gram. Op het Innovatie Lab op
de komende Horecava wordt het softijs voor het eerst aan
de bezoekers  voorgesteld. Lees meer >>
 
........................................................................................................
 
Aardbeien hebben betere smaak onder LED
Aardbeien smaken beter als ze in het najaar extra worden belicht. Ook stijgt het vitamine C-gehalte en neemt de productie toe. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen UR Glastuinbouw en Philips Horticulture. Lees meer >>
 
........................................................................................................
 
Glowing Nature
Lichtgevende planten die genoeg licht geven om je in het donker te oriënteren. Het vervangen van buitenverlichting door fluorescerende planten is een marktkans voor de tuinbouw, die aansluit bij de transitie naar een veilige en duurzame samenleving. In opdracht van SIGN onderzocht kunstenaar Daan Roosegaarde de haalbaarheid van lichtgevende planten en bomen. SIGN verkent het komend jaar de marktpotentie. Lees meer >>