‘Sector moet uit haar comfortzone’

 

Voorzitter Loek Hermans van Greenport Holland:
‘Sector moet uit haar comfortzone’
 
Vianen, 18 juni 2015 – ‘Wie vandaag scoort, kan morgen verliezer zijn. Want, zonder sterke sector, met voldoende innovatiekracht, productieareaal en handelsstromen,
ben je als individuele ondernemer alsnog zwak. De kansen liggen in vernieuwende concepten en onverwachte samenwerkingsverbanden. De sector moet uit haar comfortzone”, aldus Loek Hermans, voorzitter Greenport Holland, tijdens de Zomerconferentie van Greenport
Holland. Hermans stelde dat er meer dan genoeg kansen
zijn voor de sector. In 2050 zijn er negen miljard mensen
van wie 80% in steden wonen; zij moeten allemaal veilig voedsel hebben. Groen in de stad zorgt voor een beter
klimaat, bloemen zorgen voor meer geluk. Hermans:
“Uit de hele wereld komen delegaties naar Nederland om
te kijken hoe het moet. Maar, we redden niet als alle
kleine initiatieven versnipperd blijven. We moeten met
elkaar op zoek naar formules die de kracht van ondernemersinitiatieven sterker maken.”
 
Big Bang Broccoli
Key note spreker Samuel Levie, oprichter van Youth
Food Movement ging in op vernieuwende transities in
relatie tot voeding. Als voorbeeld gaf hij Amsterdamse restaurant Instock, dat kookt met voedsel dat door
supermarkten niet meer wordt verkocht, maar dat nog uitstekend eetbaar is. Instock werkt hierin samen met
Ahold. Of de Big Bang Broccoli campagne, die groente
heel anders framed. Levie: “Waarom wordt er zoveel
reclame voor ongezond eten gemaakt en weten we
groenten zo slecht aan de man te brengen? Maak van
broccoli de nieuwe Marsreep!”.

Green Innovation Boost
Voorafgaand aan de conferentie had de Green Innovation Boost plaats. Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen (T&U) en Greenport Holland organiseerden deze boost om zo cross-overs met bedrijven buiten de tuinbouwsector tot stand te brengen, bijvoorbeeld met zorgorganisaties of designers. Experts van binnen én buiten de sector bogen zich

’s ochtends over negen vernieuwende concepten. Tijdens de conferentie zijn de drie winnende concepten bekend gemaakt. Dit waren:
  1. Culius: stemgestuurde technologie die recepten vindt bij de groentes in jouw koelkast
  2. COCO Conserven: produceren van gezonde culinaire producten in blik
  3. GreenlinQdata: ondersteunt ondernemer bij tracking&tracing, teeltregistrattie, auditing
 
Andere inzenders waren Veylinx, PS in Foodservice, Journey2Sustainability en Almond Sunbites. De jury bestond uit Samuel Levie (Youth Food Movement), Geleyn Meijer (Topsector Creatieve Industrie) en Jan Willem Breukink (Topsector T&U).
 
Topsector T&U Visie en Agenda
Boegbeeld Loek Hermans van Topsector T&U presenteerde tijdens de conferentie ook de nieuwe visie, ‘Bron voor Groene Economie 2.0 – 2015 - 2030’ en de ‘Uitvoeringsagenda voor de periode 2016-2019’.